Min Kreta resa 26 juni- 3 juli .
Hejsan Läsare!
Jag har varit jätte dålig på att blogga, jag vet. Men nu kommer de "blogg" ifrån min resa. Köpte ett block där, och har skrivit ner lite för hand. ((:


26 juni 2009 / Kreta / Chania / AG. Apostoli kl: 20.30 (Grekiskt tid)

Igår kväll vid halv 12 Tiden satte vi oss i bilden, som bara några minuter senare skulle åka ifrån gården. Och dra sig neråt Skåne/Malmö. Vi skulle till Malmö flygplats förstås. Bil färden gick bra. Ett och annats stopp blev det ju förstås, och en kost sov paus. Jag må säga att det ät skönt att åka bil på natten. Ingen stor trafik och så är det mörkt ute, mycket lättare att sova då. Ja om man hittar en skön sovställning förstås! xD När vi anlände till flygplatsen gick de mesta snabbt. Visst va det lite pirr i magen, Men trodde att det skulle va värre. (( Min mamma va nog värre en mig )) 7.00 fick vi gå på planet. Men där fick vi vänta 45 minuter på att vi kunde lyfta. (segt) Jag satt och läste Vecko Revyn, va rätt inne i mitt läsande. Märkte knappt att när motorerna hade startat. Mamma som satt jämte mig "ropade" till mig,
- Nu åker vi, ELLINOR ! Nu åker vi. Sen hörde man Ericas glada tjut, och sa samma sak. Det va lite kul ! xD Det va lite små läskigt och flyga. Men gör det gärna igen. 3 h och 25 minuters flygresa blev det. De va rätt små segt, men det funkade. Sov en del, lyssnade på musik och läste i lite tidningar. Landingen va läskig, burr vad det pirrade i magen. Gjorde rätt ont i öronen också! xD  Nere på flygplatsen tog vi emot våra väskor. Sen så gick vi till vår an buss som skulle ta oss till lägenheten, Creatan Dream. 25 minuters buss resa blev det, men de var det verkligen värt. Fick ju se lite mer av ön Kreta. Vädret har varit toppen, ett och annat moln på eftermiddagen. Men jag klagar inte. Resten av dagen har bestått av poolen, vandring till Lidel och IN.KA (ica) . Besökte havet gjorde vi också se på kvällen. Dagens avslutades med en mycket god mat på restaurangen vig våran lägenhet.  Vill ni veta en sak, här på Kreta får man inte spola ner sitt toalett papper i toaletten. Så man måste slänga ner pappret i en "papperskorg" jämte toan!  Rätt äckligt! XD haha

puss .

   

Kl: 11.45 (Grekisk tid) 27/7-09 Lördag   . Väntar på att få bada.

Nu ligger jag och Erica i våran säng. Väntar på att mamma och Arne ska komma hem ifrån Sol rese möte. Erica och jag va där innan. Men gick hem, det va så tråkigt. Snart blir det ut och bada i poolen! ;)

Kl: 22:23 (Grekisk tid) 27/7- 09  (Lördag)

Dagen började med en enkel, men god frukost. Efter de drog  Erica, Arne och jag till en restaurang För att få lite info om Kreta/ Chania m.m. . Och vad det finns åh göra här på ön. Infon fick vi av en Reseledare ifrån Solresor. Erica och jag orkade inte va kvar åh lyssna. Så vi gick hem till lägenheten. Philip va hemma som tur va, för vi glömde nycklen! När mamma och Arne kom hem så sprang alla barnen och bada i poolen. SÅ UNDERBART ! :D Där badade, solade vi i några timmar. Sen gick vi till ett café som heter "Café Danmark" Ett trevligt ställe må jag säga, man kunde till och med beställa på svenska! haha ;) De har varit sjukt varmt idag, om jag minns rätt va de runt 40 grader ute. Eller jag vet inte, varmt va det i alla fall. Efter en god omelett och en timmas vila gick vi ner till havet och badade. Vilka vågor asså, gled ju typ på dom! x) haha Vetttni jag har köpt en M United handduk (a), förvånad? Blev Grekisk pizza till middag idag, MUMS ! :D haha <3



Kl: skrev aldrig de x) Söndag 28/6-09

Kom precis hem ifrån en liten kvälls vandring. Dagen ahr mest bestått av sol, bad och vandring i samhället. Brände typ ansiktet idag, eller typ kinderna. Så va och köpte mig en söt liten solhat ;) ! haha STEK! Den va rätt söt, men känner mig lite som en tant. Men den fick duga. Har mest varit vid poolen. De är kul och bada i den. :D haha Börjat läsa boken " om jag kunde drömma" . Börjar komma framåt nu . haha

puss




Måndag - Fredag skrev jag inte upp något, så jag får la ta lite kort om vad vi gjorde :D !

Måndag,

Det blev en båt tur till Gramvousa . Jag tog en liten sak, så tänkte att jag kunde förklara lite ifrån den. Så ni förstår,
Turen utgår ifrån hamnen Kavonissi utanför Kissamos, och vi styr ut ur bukten längs med Gramvousahalvön. Här kan man bl.a se resultat av den pågående markhöjningen som gör att västa Kreta sakta reser sig ur havet. Mellan sex och nio meter har landet höjt sig ut havet sedan antiken. På hela Kreta så fenoment som mest synligt just här. Efter ungefär en timmas segling (båt tur) så kommer vi till klippön Gramvousa. Här kan man vandra upp till den venetianska fästningen på klippan topp 137 m.ö.h (den klättrade jag upp för , fi fasen vad varmt, åh så mycket folk). De tar ungefär 15-20 minuter att gå upp. Den gamla borgens läge är dramatisk och utsikten härifrån är storslagen över de vackra landskapet. Efter de forstätter turen till Balos. Efter en kort båttur kommer vi fram till en lagun, (Balos Bay) med dess vita strand och underbara smaragdklara vatten.  Så där höll jag till på måndags eftermiddagen :D ! Det va så coolt, för den båten jag åkta med kunde inte köra ända in. Så då fick man åka små båtar in till Lagunen eller åka rutchebana (stavning) ner i vattnet och simma ! COOLT :D !


  

Tisdag,

Det blev en dag inne i staden Chania. Vi åkte bussen. Asså tjena vilken trafik de är. Dom kör ju som idioter. :D haha jag skulle nog passa in där ;D Blev ett och annat köp inne i staden. Det va så vackert så jag sprang mest runt och tog kort. (ovanligt)  Åt banasplit den dagen med, hade längtat hela veckan typ! (A) tjock som jag är. Senare på dagen blev de poolen och havet :D



Onsdag,

Dagen spenderades vid poolen och i den varma solen (H) ! UNDERBART ! På kvällen blev de Grakisk gris fest på hotellet. Maten vad mycekt god och underhållningen också. Vi fick lära oss att dansa sorba. Jag höll på att dö av skratt. Suger verkligen på att dansa ! xD Fast de fastnade sen i alla fall. Jag gillar Grekerna asså, dom är så sköna och fest glada. Dom ger sig aldrig. haha GALNA MÄNNISKOR, passar in där ;) !

 



Torsdag,

Det blev en till dag inne i staden Chania. För att jag ville köpa mina solbrills (H) ! Längtar verkligen tillbaka. Människor där nere är så snälla och tjaah dom hälsar fast man inte känner dom. Visst va de lite läskigt. Men man käne sig välkommen till ön. :D På eftermiddagen blev de stek på standen.

 


Fredag ,

Hemresa !





Jag är mycket nöjd med min resa, och ska verkligen tillbaka någon gång i mitt liv. Haha :D


där vi bodde :D !

 

 






#1 - Jessica

Låter riktigt underbart ! (:

#2 - Roni

Vi kan ju åka tillbaks nån gång framöver ;D haha

Grekland är den bästa landet jag varit i , och vill dit igen :D



Kul att du haft det bra ;)

#3 - Ellabolla'

svar till Roni :



hehe, varför inte ;) men då åker vi till Kreta ;D